نظریه ساختارشکنی(دیکانسترکشن) در صفحه آرایی (لی آوت) مجلات معماری ایرانی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
- نویسنده اعظم حسین زاده
- استاد راهنما سعید فریسی منیژه باقری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
از جدیدترین موضوعاتی که امروزه وارد حوزه فلسفه شده، نظریه ساختارشکنی است. ساختارشکنی از موضوعات پست مدرنیستی است که در حوزه های مختلف از جمله: ادبیات، معماری و گرافیک نیز وارد شده است. از سال 1978 به بعد ما شاهد تغییراتی در نوع صفحه آرایی بوده ایم که در تضاد با صفحه آرایی مدرنی بود که در آن سال ها وجود داشت. این تحولات و تغییرات بر اساس نظریاتی است که ژاک دریدا در مورد نظریه ساختارشکنی (در حوزه فلسفه) داده است. در پایان نامه حاضر با شناخت نظریه دیکانسترکشن و اصول آن، به تأثیر این نظریه در تحولات اخیر موجود در حوزه گرافیک پرداخته است. گرافیک معاصر (قرن 21) از جنبش ها، گرایشات هنری قرن بیستم (مثل فوتوریسم و... ) و نظریات مختلف تأثیرات زیادی پذیرفته است. کلیه هنرهای ایران در برخورد با غرب دگرگون شده اند به خصوص گرافیک ایران که از حالت سنتی در آمد. در این پایان نامه سعی بر این است که به بررسی این تحولات و چگونگی روند تأثیر آن در گرافیک بخصوص صفحه آرایی بپردازد. هدف به آفریدن یک سبک گرافیکی و تلاش برای کشف راه های تازه از فرآیند تحلیل بود تا مخاطب ترغیب گردد معنا را از درون کار استخراج کند. روش تحقیق این پایان نامه به صورت توصیفی، کمی و موردی بوده و در جمع آوری اطلاعات آن از شیوه کتابخانه ای استفاده شده است.
منابع مشابه
بررسی طراحی ساختارشکن در صفحه آرایی مجلات فرهنگی هنری ایران در سال1389
چکیده: این پایان نامه به دریافت و کاربرد «ساختارشکنی» در طراحی مجلات فرهنگی و هنری یک دوره ی خاص (سال 1389) پرداخته، و جایگاه صفحه آرایی را درون «رویکردی ساختارشکن» به عنوان شیوه ای در طراحی، مورد بررسی قرار می دهد. هدف این پژوهش شناخت مفاهیم بصری ساختارشکنی و شناسایی دقیق تر الگوهای جدید و سازگار با مجلات امروزی است. بر این اساس روند کار خود را بر پژوهشی توصیفی- تحلیلی قرار داده است. نتیجه ی ...
ادوار تذهیب در کتاب آرایی مذهبی ایرانی
با پدید آمدن نسخههای خطی به زبان فارسی در ایران زمین، ایرانیان با خلق آثار هنری در تمدن اسلامی نقش آفرین شدند. در قرون اولیه اسلامی، استنساخ زیبای قرآن و تزیین آن از مفاخر ایرانیان تازه مسلمان بود و در همین راستا شیوة نقش و نگار مطلق( تذهیب) را ابداع کردند. این آرایهها در وادی امر با رنگهای محدود شروع شد و از قرن 6 به بعد عناصر رنگی متنوع دیگری اضافه گردید. با توجه به تنوع طرح ها و رنگ ها، ت...
متن کاملبررسی شیوه های صفحه آرایی مجلات ژاپنی در دو دهه اخیر
در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی صورت پذیرفته و جمع آوری اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای (کتاب، مقاله در مجلات تخصصی، اینترنت ) بوده است ، صفحه آرایی مجلات کشور ژاپن در بازه زمانی دو دهه اخیر از منظر بصری مورد بررسی قرار گرفته است. طراحی و ساخت مجله به دلیل ظهور در غرب تابع دستورالعملها و ضوابط مشخصی است و دست اندرکاران نشر مجلات در ژاپن نیز با وجود پایبندی به سنت ها ناگزیر به پیروی از این م...
15 صفحه اولمطالعه ساختار صفحه آرایی مجلات زنان در ایران از سال1360 تا 1388 شمسی
با حضور بانوان ایرانی در عرصه محافل فرهنگی، نخستین نشریات خاص این گروه، از اواخر قرن سیزده هجری شمسی وارد بازار نشر شد. با توجه به رشد آگاهی و شور اجتماعی این قشر و نیاز آنها به حل مسائل اجتماعی و فرهنگی شان، وجود نشریات خاص مربوط به بانوان بیشتر احساس گردید. تحقیق حاضر با هدف مطالعه ساختار گرافیکی مجلات مختص بانوان در حد فاصل سالهای 1360 تا 1388 و به منظور شناسایی ویژگی های صفحه آرایی این نوع ...
15 صفحه اولبازخوانی نظام معماری باغ ایرانی در باغ- فرش ایرانی با تأکید بر نظریه بومشناختی ادراک محیط
In Persian culture, carpet is the most important formal image expression of “Garden”, next to its architectural manifestation. Nowadays, while the historical gardens have already been destroyed by nature or man and lack of documents is dominant, garden’s representation in garden-carpets enables researchers to study the history of Persian gardens. This paper, analyzes Persian g...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023